Sista natten med gänget

Sista natten med gänget regisserades av George Lucas 1973. Han kom senare att göra succén Starwars mycket tack vare den enorma respons som Sista natten med gänget fick. Många idag kända skådespelare fick sitt genombrott iochmed den här filmen. Harrison Ford, Richard Dreyfus, Paul Le mat, Sussanne Sommers och Candy Clark för att nämna några. Filmen blev nominerad till 5 Oscars så vi snackar kvalité här.

Filmen handlar om ett gäng ungdomar under deras sista sommarlovsnatt tillsammans. Filmen utspelar sig i en liten stad i södra Californien och året är 1962. Filmen är uppbyggd runt en massa små episoder som är finurligt ihoplänkade med varandra. Vi får se allt från Terry " the toads" klumpiga ( men effektiva) raggningsförsök från en Impala -58 till jitterbug på en high school dans. Genom hela filmen spelas 50- och 60tals musik från bilarnas radioapparater vilket ger en helskön crusingstämmning. Att musiken är synkad med temat för varje liten episod gör ju inte saken sämre.

Några scener som jag gillar speciellt är; Terrys försök att få någon att köpa ut lite sprit åt honom, Faraonernas practical joke med lagens långa arm, John och Carols äventyr och naturligtvis race scenerna mellan 32:an och 55:an.

DVD:n innehåller förutom filmen lite extra material och man får se ett 40 minuters reportage om hur filmen gjordes. Reportaget innehåller intervjuer med skådespelarna och några provfilmnings exempel från rollsättningen.

Som du säkert märkt är jag såld på filmen så jag avslutar med en varm rekommendation till dig att se den. Men se upp....du blir helsåld...jag lovar.

Swedish Rodders Betyg
Handling